Kanaleneiland is, de naam zegt het al, min of meer een eiland, gelegen tussen de Leidsche Rijn, het Merwedekanaal en het Amsterdam-Rijnkanaal. Het Amsterdam-Rijnkanaal is ook nog eens het drukst bevaren kanaal ter wereld. Kortom, er varen veel schepen langs onze wijk. Hoe ziet onze wijk er eigenlijk vanaf het water uit? Op die vraag, en vele andere, krijgen we antwoord van schipper Harm Lenten van de Antonie.

 

ZOUT

“Ik kom iedere vijf dagen twee keer langs Kanaleneiland, op de heen- en de terugweg. Wij varen tussen Rotterdam en Delfzijl. Bij de Antonie gaat het om dedicated transport, afgestemd op één lading, in ons geval zout. Wij halen zout op in Delfzijl en leveren dat af in Rotterdam. We nemen dus geen lading mee van Rotterdam naar Delfzijl, omdat het schip is aangepast op zouttransport, omdat we dan niet extra hoeven schoon te maken, maar vooral ook omdat wij onderdeel zijn van een nauwkeurig afgesteld logistiek systeem. Als wij door een andere lading vertraging zouden oplopen, dan loopt het systeem vast, want naast de Antonie zijn er nog twee schepen die zout vervoeren van Delfzijl naar Rotterdam. Er zijn dus veel partijen van afhankelijk van ons op tijd varen.”

“Wij varen in vijf dagen heen en weer, ongeveer twee dagen heen en twee dagen terug en er is extra tijd ingepland om eventueel oponthoud te kunnen opvangen, bijvoorbeeld door slecht weer op het IJsselmeer. De Antonie is mijn schip, maar ik heb een schipper in dienst die op mijn vrije dagen de route overneemt. Het systeem gaat dus 365 dagen per jaar door, af en toe onderbroken door groot onderhoud in Delfzijl. Dat is ook de enige keer dat ik wel eens andere vrachten aanneem of een andere route vaar; vorig jaar een keer over de Rijn naar Duitsland.

 

INBRAAK

“Als alles soepel verloopt, heb ik wel wat tijd over. Kanaleneiland, waar ik dus zowel op de heen- als de terugweg langskom, is dan een prima locatie om even boodschappen te doen of van bemanning te wisselen. Ook ga ik dan soms even naar huis in Nieuwegein. Ik kan niet altijd in Nieuwegein aanleggen, want in het weekend en zeker in de vakantieperiode ligt het daar al snel vol. Dan leg ik dus aan op Kanaleneiland.” “Helaas heeft Kanaleneiland ook een minder positieve kant. Er is hier in een tijdsbestek van twee jaar twee keer ingebroken en een keer was er een poging om binnen te komen, maar toen lag ik hier gelukkig zelf te slapen. Ik ben niet de enige die dit heeft meegemaakt, ook collega’s zijn het slachtoffer geweest van inbrekers. Het lijken vooral gelegenheidsdieven, want ze zijn meestal op zoek naar waardevolle spullen als tv’s en dergelijke, niet naar nautische apparatuur. Maar ja, als er deuren worden opengebroken en je schip wordt helemaal overhoop gehaald, dan levert dat ongemak en vertraging op. Tegenwoordig meer ik ’s nachts dus liever af in Nieuwegein. Als het daar vol is, dan zorgen we altijd dat er ’s nachts iemand aan boord is. En anders vaar ik in een keer door naar Rotterdam.”

 

LEUKE PLEK

“Die onveiligheid is erg jammer, want verder is Kanaleneiland een leuke plek om af te meren. In een woonwijk, dus voorzieningen bij de hand. Mijn vader was ook schipper en ik kan me nog herinneren dat we hier tijdens de oliecrisis van 1973 een aantal weken hebben gelegen. Ik heb hier toen veel gespeeld en ook nu is het, overdag, een leuke wijk, een wijk die er duidelijk ook steeds beter uit gaat zien. Om deze ligplaats te promoten wordt de walstroom gratis aangeboden. Dat is echt wel uitzonderlijk. Ook voor omwonenden een voordeel, want ik hoef geen generator te draaien en dat betekent geen lawaai en geen uitlaatgassen.” De binnenvaart is zeker geen ouderwetse bedrijfstak, zo sluit Harm af. “Wij zijn bezig een nieuw schip te bouwen en dat komt, als het goed is, in april 2023 in de vaart. Een bijzonder schip, want elektrisch aangedreven en de elektriciteit wordt opgewekt door een brandstofcel op waterstof.”