
Kantine in Vechtclub
4 juni 2026 – Kantine is voor iedereen! Alles wordt steeds duurder, dat vertellen we elkaar de hele dag. Als ik iets hoor over een nieuw restaurant waar je voor €12,- kan komen eten, ben ik meteen geïnteresseerd. Het zit in de Vechtclub en ze zijn nog maar net open: restaurant Kantine. We gaan een kijkje nemen!
Tekst en beeld: Anne Pasman
We gaan naar de plek waar vroeger De Klub en Nomono zaten. Ik werk zelf bij De Klub, dus het is altijd leuk om terug in het oude gebouw te zijn. Kantine is door de Vechtclub zelf opgezet en profileert zich als een community kitchen: een plek voor iedereen uit de buurt, met veel ruimte voor eigen ideeën en initiatieven. Ze zijn van ’s ochtends tot ’s avonds de hele dag open. Voor €2,5 heb je een ontbijtje, voor €7,- is er lunch. Ook kun je de hele dag onbeperkt filterkoffie drinken voor €6. Er wordt een boekenclub opgezet, je kan er je eigen kunst tentoonstellen en er worden luisteravonden voor nieuwe muziek georganiseerd. En, uiteraard: avondeten!
Ik ga op een donderdagavond langs. Het is gezellig druk en de zaak is vol met een vrolijk lachend, hip publiek. Je bestelt bij Kantine aan de bar en de keuken schept je bord op. Dat is vegan en iedere dag iets anders. Ze gebruiken veel groente-zijinstromen. Wij eten vandaag geroosterde spitskool met miso-boter. Die is heerlijk en goed op smaak. Verder hebben we geroosterde, lekker hartige teriyaki-pompoen en een beetje flauwe aardappelpuree. Er staat gelukkig zout, peper en flesjes lavas- en chili-olie op de bar om die een beetje op te leuken. Er staat ook een bakje met ingemaakte bloemkool-afsnijdsels. Die worden dus niet weggegooid, en zorgen bovendien voor een frisse en knapperige tegenhanger.

We krijgen er ook nog een tomaat-gember-soepje bij en een stuk brood. De soep is prima, maar hij mist een beetje body. Bovendien kom ik een groot stuk gember tegen dat niet is mee gepureerd. Het brood is dan weer fantastisch: hele verse, luchtige focaccia. Hij had nog een paar minuutjes langer in de oven gemogen, maar dat is een detail. Bovendien hebben we een lekker bord eten voor maar €12,- dus ik ben helemaal blij.
We drinken een biertje van buurman De Kromme Haring en kijken tevreden om ons heen. Het is hier hartstikke gezellig. Al het personeel vindt het leuk dat we er zijn, de lange tafels zijn gevuld en overal hangen posters en flyers met aankondigingen over leuke evenementen in de toekomst. Als ik op een maandagmiddag terugkom voor een foto, zitten er mensen met laptops samen te werken, buiten zit een groepje vrienden met een kwispelende hond. Het lijkt erop dat de community en Kantine het goed met elkaar kunnen vinden.
Cijfer: 8/10
WAT VINDEN ANDEREN VAN KANTINE?
Bedrijfsleider Wouter Wind vertelt ons dat de eerste reacties heel positief zijn: ‘Ik merk dat mensen eerst even moeten wennen aan dit concept maar dat ze daarna heel vrolijk zijn. Ze zijn blij met het lekkere eten, blij omdat het veel en goedkoop is… Iedereen is superblij en dat is heel leuk om te zien.’


