29 januari 2024 – Anne Rietveld moet op zoek naar een basisschool voor haar oudste en kwam erachter dat ouders uit de wijk, veelal de autochtone bewoners, niet vanzelfsprekend voor een wijkbasisschool kiezen, maar eerder naar Oog in Al of Hoograven fietsen voor een ‘witte’ basisschool. Zij pleit ervoor dat de basisscholen een afspiegeling moeten zijn van de wijk en een gemengde samenstelling laten zien. De komende edities zal in de wijkkrant daarom aandacht worden besteed aan de leuke en goede basisscholen die Kanaleneiland en Transwijk rijk zijn. Deze editie: Obs De Panda.
Tekst: Anne Rietveld – Illustratie: Manon Sas
Kanaleneiland heeft de afgelopen jaren door renovatie- en nieuwbouwprojecten een aanwas aan nieuwe inwoners gekregen en ook de komende jaren zal de Merwedekanaalzone een flink aantal nieuwe bewoners huisvesten. Onze dochter was net twee jaar geworden en toen lag er een brief van de gemeente Utrecht in onze brievenbus: “gefeliciteerd!” Wat attent, dacht ik nog. Uiteraard was dat niet de enige boodschap van de gemeente. Nee, nu onze dochter twee jaar was geworden, kregen we per brief de herinnering dat het vanaf nu de uitgelezen kans is om op basisscholen te oriënteren. Als je kind drie jaar wordt, kan je je kind namelijk aanmelden voor een basisschool.
BUURTSCHOOL
Wij waren er al vrij snel over uit dat het een basisschool in de buurt moet worden. De hele stad door moeten fietsen voor school, vriendjes en vriendinnetjes en hobby’s, nee. Wandelend naar school kunnen gaan heeft ook zo zijn voordelen zoals dat toekomstige vriendjes in de buurt wonen; helemaal fijn. Maar welke school dan? Tijd voor onderzoek. Ik ontmoette Els Haak, directeur van Obs De Panda. Basisschool De Panda bestaat al lang, zestig jaar om precies te zijn. Het heeft echter niet altijd De Panda geheten. “Hiervoor heette het De Peltschool. Het gebouw waarin onze school gehuisvest is, bestaat sinds 2006. Voor die tijd stonden er drie aparte gebouwen naast elkaar waarin drie scholen gehuisvest waren. Nu is het één groot gebouw met drie verschillende basisscholen. De leerlingen hebben destijds de naam ‘De Panda’ bedacht”, legt Els uit. “Ik ben inmiddels tien jaar directeur van De Panda. Ik vind het een bijzondere plek om te werken, waar je zowel in nauw contact bent met kinderen, hun ouders en de leraren”, vertelt ze. In 2019 is de inspectie op verzoek van De Panda langs geweest. Naar aanleiding van dit bezoek, heeft de school de beoordeling ‘goed’ ontvangen. “Dat was een enorm compliment”, zegt ze trots. “De inspectie zag de visie van De Panda terug in de praktijk”.
De Panda ziet zichzelf als een wijkschool. “Vrijwel alle leerlingen komen uit de wijk. 80 procent van de leerlingen komt uit Kanaleneiland-Noord”, vertelt Els. “We willen als basisschool een spil in de wijk zijn en zo ook meer betekenen voor de wijk.” In het gebouw aan de Trumanlaan zijn nog drie andere scholen gevestigd: De Lukasschool, De Zeven Gaven en de taalschool (een zelfstandige school). Samen met de twee andere basisscholen is De Panda onderdeel van de Brede School – Hart van Noord. Dit samenwerkingsverband werkt aan de ontwikkeling van alle kinderen van Kanaleneiland-Noord.
DIVERSITEIT
Els merkt op dat er inmiddels minder kinderen op Kanaleneiland zijn. “Alle drie de basisscholen worden kleiner. Het aantal basisscholen in Kanaleneiland Noord is te veel voor het aantal kinderen”, legt zij uit. Op de vraag waarom er minder kinderen zijn op Kanaleneiland: “Allereerst worden gezinnen kleiner. Daarnaast is er in de wijk veel renovatie geweest waardoor gezinnen zijn vertrokken. Aan de andere kant heeft dit ook weer nieuwe bewoners aangetrokken. Wij zijn een heel gemengde school. Het enige wat bij ons ontbreekt is de afspiegeling van de ‘autochtone’ Nederlander. Als je het mondiaal bekijkt, zijn wij een heel diverse basisschool”, vertelt Els.
Op De Panda zitten veel kinderen van expats en kinderen van eerste-generatie-ouders. Dat brengt ook wat uitdagingen met zich mee, vertelt Sarina Vergunst, onderbouwcoördinator bij De Panda: “Veel leerlingen van ons zijn meertalig. Meertaligheid zien we als een verrijking, dat past ook bij deze wijk. Maar het betekent ook dat wij goed het Nederlands moeten aanleren. Een andere uitdaging is om de ouders onderling goed te verbinden, vanwege de verschillende achtergronden. We werken goed samen met de medezeggenschapsraad en organiseren activiteiten speciaal voor ouders.”
KOFFIEOCHTEND
Souhaila, moeder van drie kinderen die op De Panda zitten, is blij met de activiteiten die De Panda organiseert. “Elke donderdagochtend wordt een koffiemoment georganiseerd voor ouders, onder begeleiding van een docent.” Tijdens zo’n moment worden ouders bijgepraat en kunnen ze vragen stellen. “Maandag, woensdag en vrijdag organiseert De Panda de ‘Daily Mile’. De kinderen en hun ouders rennen dan twintig minuten rondjes om het Cruyff Court”, vertelt Souhaila. Het idee is dat de kinderen hun energie kwijt kunnen en zo fit en fris aan hun schooldag kunnen beginnen. “We verwachten van alle ouders betrokkenheid met betrekking tot hun kind. We maken onderscheid tussen betrokkenheid en participatie. Een feest bijwonen zien we als betrokkenheid, maar we vragen sommige ouders ook om activiteiten te organiseren”, vult Sarina aan. Souhaila is erg positief over de basisschool. “Ik zie dat mijn kinderen erg blij zijn, dat is het belangrijkste voor mij. Ze krijgen ook veel aandacht van de juffen.” De Panda organiseert regelmatig activiteiten en uitstapjes voor haar leerlingen. Zo zijn groep 4 en 5 naar een musical geweest in Scheveningen, met behulp van de ABN AMRO Foundation. “Dit soort uitstapjes doen we ook om de wereld van de kinderen te vergroten. Daar zetten we echt op in en heeft voor ons meerwaarde”, legt
Sarina uit.
VIERINGEN
“Verder zijn we van de goede vieringen. Dit doen we groots en uitbundig en het liefst met alle groepen tegelijkertijd en met de ouders erbij, want dat werkt verbindend. Het hoogtepunt is wel het kerstdiner.” Dat het kerstdiner het hoogtepunt van het jaar is, merk ik ook als ik in gesprek raak met twee meisjes uit groep 7 en 8: Safae en Marwa. “Onze school organiseert hele leuke activiteiten. Tijdens de kerstviering mogen alle groepen een modeshow lopen over de catwalk. Dan hebben we een kerstdiner in de eigen klas, zonder onze ouders. Daarna is er een disco voor de groepen 4 tot en met 8. Onze meester is DJ en heeft van tevoren aan ons gevraagd welke nummers we willen horen”, vertelt Safae enthousiast. “De dag na het kerstdiner is het pyjamadag. Dan mag je in je pyjama naar school komen en spelen we spelletjes met elkaar”, vult Marwa aan. “Ook hebben we een ‘alles is anders’-dag. Er is dan één thema, bijvoorbeeld sprookjes. Tijdens deze dag mag je je verkleden. En we hebben ook nog een juffen- en meestersdag. Dan gaan we met de hele school naar het strand”, sluit Marwa af.
BASISSCHOOL
Op de website www.naardebasisschool.utrecht.nl beschrijft de gemeente in vijf stappen hoe je je kind kunt aanmelden voor een basisschool. En op www.scholenopdekaart.nl vind je scholen in de buurt met informatie over de afstand vanaf je huis en het type onderwijs. Op de pagina van de betreffende school vind je onder andere de visie en missie, resultaten met betrekking tot tevredenheid van zowel kinderen als ouders en een eventueel inspectierapport.
VISIE DE PANDA:
Obs De Panda wil dat hun leerlingen na groep 8 de school verlaten met Panda-power. Onder Panda-Power verstaan zij:
• Kinderen leren véél: ze zijn competent
• Kinderen leren voor het leven: wat ze leren is zinvol voor de rest van hun leven
• Kinderen en teamleden hebben plezier in leren, alleen en samen